Henning Christiansen · Satie i høj sø

Henning Christiansen · Satie i høj sø

Henning Christiansen
Satie i høj sø
LP
Released January 2018 · IDL-06

Institut for Dansk Lydarkæologi genudgiver sammen med Museet for Samtidskunst en af de mest sjældne og sælsomme af den danske kunstner og komponist Henning Christiansen udgivelser – LP’en Satie i høj sø, fra 1977. Genudgivelsen falder sammen med udstillingen Christiansen i høj sø på Museet for Samtidskunst.

“Kunsten skal være sådan, at folket tror på sig selv.”
– Henning Christiansen, dagbogsnotat, 1971

 – Remastereret fra de originale masterbånd.
 – Presset på 180g sort vinyl med højglans omslag.
 – Inkluderer Henning Christiansens egne covernoter på både dansk og engelsk.
 – 16-siders booklet med aldrig før sete billeder, samt en dybdegående artikel om Christiansens praksis i 70'erne på dansk og engelsk.
 – Genudgivet af Institut for Dansk Lydarkæologi & Museet for Samtidskunst, 2018.

Kort om Henning Christiansen
Henning Christiansen blev i 1960’erne – og er stadig i dag – kendt som Fluxus-kunstner og medskaber at den såkaldte Ny enkelhed. Den Ny enkelhed var en stramt konceptuel og minimalistisk kompositionsmusik, der søgte væk fra efterkrigstidens musikalske modernisme, der blev mere og mere kompliceret, og ifølge Christiansen var blevet kryptisk og intetsigende.

Henning Christiansen var fast samarbejdspartner med den verdensberømte tyske performancekunstner Joseph Beuys og blev i 80’erne professor ved kunstakademiet i Hamborg. Christiansen udviklede også en visuel kunstpraksis, der inkluderede både maleri, skulpturelle objekter, lydinstallationer og performances – og var desuden en livslang samarbejdspartner for billedkunstneren Bjørn Nørgaard. Henning Christiansen og hans hustru, kunstneren Ursula Reuter Christiansen, repræsenterede Danmark ved Venedig Biennalen i 2001.

Nyromantisk i 1970’erne
I 1970’erne vendte Christiansen på en tallerken og begyndte at komponere i en helt anden stil end den, som havde slået hans navn fast i musik- og kunstverdenen i 1960’erne. I stedet for den stramme, minimalistiske musik og de vilde Fluxus-eksperimenter, begyndte han at komponere en række smukke, dansende og muntre musikstykker, der vækker minder om Carl Nielsen og den franske komponist Erik Satie.

"Jeg tager moralsk stilling til omverdenen i de stykker. Jeg tager i allerhøjeste grad moralsk stilling, fordi jeg synes, at det hele går ad helvede til."
– Henning Christiansen i TV-interview på DR om Satie i høj sø (op. 52), 1973

For Henning Christiansen selv var den nye kompositionsstil nært knyttet til en moralsk og politisk indstilling til verden. For ham hang den smukke musik uløseligt sammen med hans håb for menneskeligt fællesskab og kommunisme. Samtidig vendte han den københavnske kunstscene ryggen og flyttede med sin familie til en gård på Møn. Her komponerede han filmmusik, syngespil, ræverøde kommunistsange og operaer til TV.

LP’en Satie i høj sø samler fem værker fra denne periode, som nu kan høres igen. På trods af den store bevågenhed om Christiansens kunst og musik i disse år, har hans værker fra 1970’erne været så godt som uudforskede. Muligvis også pga. LP’ens sjældenhed. Sammen med udstillingen Christiansen i høj sø på Museet for Samtidskunst er genudgivelsen af pladen med til at kaste lys over denne glemte og længe uhørte del af Henning Christiansen mangefacetterede værk. En artikel af udstillingens kurator Magnus Kaslov udfolder Christiansens 70’er-kunst i LP’ens booklet.

Michala Petri i sin ungdoms forår
Værket Det er forår (opus. 56) er skrevet særligt til Michala Petri, der også spiller størstedelen af værkerne på LP’en sammen med Michala-Trioen, der udover hende selv bestod af hendes mor Hanne Petri på klaver og cembalo og hendes bror David Petri på cello. Om Det er forår – skriver Henning Christiansen:

"Musikken ligger også under for samfundets tryk på bevidstheden, og når min musik er til at spille og synge, så er det naturligvis fordi, jeg vejrer morgenluft og ser morgenrøden som et begyndende tegn på at viljen til samspil – fællesskabsfølelsen – er ved at vågne op. (…) Kan musikken hjælpe med til at styrke fællesskabet og det som gavner os, er det det bedste, der kan hænde os."
– uudgivet tekst i Henning Christiansens Arkiv

Udstilling på Museet for Samtidskunst
LP’en udgives i forbindelse med udstillingen Christiansen i høj sø. Nyromantik i Henning Christiansens kunst i 1970’erne, der åbner 19. januar 2018 på Museet for Samtidskunst. I samarbejde med DR og Henning Christiansens Arkiv belyser udstillingen Henning Christiansens kunstneriske virke i 1970’erne. Udstillingen viser bl.a. sjældent sete TV- og filmværker, partiturer, scenografi-skitser, interviews og arkivalier, der ikke har været vist før. Udstillingen inkluderer også nye værker af kunstner og komponist Anders Lauge Meldgaard og kunstnergruppen LOL Beslutning, der har arbejdet videre med Christiansens værker fra 1970’erne. På deres egne måder arbejder også de med oprigtighed og det følelsesfulde som centrale elementer. I samme ånd har kunstner Mira Winding skabt vægmalerier som scenografi for udstillingen.

Læs mere her: Christiansen i høj sø – Museet for Samtidskunst